Planten

Jaarverslag Plantenwerkgroep 2020 (Samenwerking KNNV-IVN)

Ook afgelopen jaar organiseerde de KNNV-IVN-werkgroep ‘planten in hun omgeving’ , weer een aantal plantenexcursies voor IVN- en KNNV-leden. De organisatie hiervan wordt gedaan door Els van Dijk, Thea Croese, Ton Reerink, Louis-Jan Van den Berg ,Fred Bos, Ed Grotenhuis en Jan Dirk Focker.

Dit was alweer het vierde jaar van deze succesvolle samenwerking van de IVN en KNNV! Ondanks Corona zijn we toch vier keer met telkens een enthousiaste groep op pad geweest.

Doel is meer kennis over planten te krijgen. Daarnaast willen we meer te weten komen over waarom planten nu juist op een bepaalde plek groeien en kijken we naar de samenhang in het landschap.

Naast de excursies worden er ook avonden georganiseerd om te determineren onder andere in de zogenaamde ‘werkstee’ bij KNNV-organisator Fred Bos aan de Bocholtsestraat 49 in Winterswijk. Helaas konden deze op 1x na door corona ook geen doorgang vinden.

Daarnaast is een Wilde plantencursus in voorbereiding. Maar deze is uitgesteld naar maart 2022 in verband met Corona.

De volgende vier bijeenkomsten gingen wel door. Om en om werd er geïnventariseerd of een excursie georganiseerd.  Elke excursie had een eigen thema met bijpassend excursiegebied.

Za. 9 mei                         Inventariseren en determineren op en rondom het ‘Grijze- of Lievelder veld’

Zon. 28 juni                     Plantenexcursie Noordijkerveld: thema: pioniersvegetatie

Za. 5 sept.                       Inventariseren en determineren op en rondom het ‘Grijze- of Lievelder veld’

Zon. 27 sept.                   Wooldseveen, thema: Hoogveen.

Afgelopen jaar werd het programma ook in de Gagea en de IVN- jaarfolder opgenomen, wel met de restrictie dat alleen IVN- en KNNV-leden mee kunnen en dat opgave vóóraf verplicht was. Maar door Corona had dit nog niet zo veel effect. Alle deelnemers gaven zich op via de groepsapp. Voor het komend jaar zijn de excursies wederom in de Gagea en de IVN-folder opgenomen.

Jan Dirk Focker/Thea Croese