Wandeling Aaltense Goor

IVN/KNNV wandeling Aaltense Goor en Vennebulten

Zondag 21 april organiseren natuurverenigingen IVN en KNNV Oost Achterhoek een wandeling door het prachtige Aaltense Goor en de Vennebulten.

Aaltense Goor

Goor betekent drassig land en dat klopt in het Aaltense Goor als een bus. Het is een gebied dat te drassig is voor moderne, grootschalige landbouw, en daardoor is dit unieke landschap bewaard gebleven. Er is een vlonderpad aangelegd met daarnaast een nieuw stuk natuur, ‘t Engeveld. Tijdens de wandeling gaan we dieper in op het landschap en de oorsprong van het veen.

Het Aaltense Goor is uitzonderlijk rijk aan bijzondere flora en fauna. Zeker in deze tijd van het jaar is het een genot om er vogels te spotten. Bijzondere soorten die het gebied herbergt zijn geelgors en braamsluiper, die zich graag in houtwallen verschansen. In de bomen nestelen de bosuil en de ransuil. Misschien is het nog wat vroeg voor de wielewaal, maar met wat geluk horen we die ook al.

Vennebulten

Na het Aaltense Goor lopen we door naar de Vennebulten. Zoals de naam al verraadt ligt dit gebied wat hoger en droger. Deze hoogteverschillen dateren van de laatste ijstijd. De natuur is er heel anders dan in het Aaltense Goor. Het is heel verrassend en leuk om te zien hoe met het landschap ook de flora en fauna verandert. In de Vennebulten treffen we bijvoorbeeld heide en jeneverbes aan. Galloways en schapen onderhouden het terrein. In de grove den en inlandse eik nestelen ook weer vele vogelsoorten.

Wandel je mee?

We beginnen op zondag 21 april om 14 uur vanaf de parkeerplaats Romienendiek. Die bereik je via de N18. Bij de Radstake sla je links af. We verzamelen bij de IVN vlag. Om ongeveer 16.30 uur zijn we weer op de parkeerplaats. Zorg voor stevig schoeisel, waarmee je ook op nat terrein uit de voeten kunt. De wandeling is gratis, een vrijwillige gift wordt op prijs gesteld.

zo 21 april 2024 om 14:00
Vertrekplaats