KNNV excursie over Meester Meinen Kotten

Meester Gerrit Jan Meinen was in het begin van de vorige eeuw schoolhoofd in Kotten. Hij was een zeer veelzijdig man met een grote liefde voor de natuur. Hij is ook met mr. A. Th. Ten Houten in 1918 een van de oprichters van de Winterswijkse afdeling van de NNV, de Nederlandse Natuurhistorische Vereniging. Na 1951 werd deze Koninklijk, dus nu KNNV.

Meester Meinen is vooral bekend geworden door zijn verhalen in het dialect over belevenissen van gewone mensen uit de Achterhoek. In zijn laatste levensjaren schreef hij met veel succes in de Graafschapbode over de avonturen van Knelis, Willem en Mieken, ’t zwarte hundeken. In Winterswijk is hiervoor in 1987 op de Markt een monument opgericht.

Hij was een zeer veelzijdige schrijver, die zowel schreef voor de jeugd als voor de volwassenen. Behalve schrijver van diverse genres en een schrijver die over allerlei onderwerpen schreef, was hij ook een zeer verdienstelijke tekenaar van (didactische) illustraties van de natuur.

Hij overleed in 1934. Dat is dit jaar 90 jaar geleden. Daarom houdt de NNV afdeling Winterswijk, die inmiddels KNNV afdeling Oost-Achterhoek heet, een speciale excursie om hem te herdenken. Dit gebeurt met medewerking van de Historische Kring Kotten.

We zullen, net als meester Meinen toen met de kinderen van school deed, een wandeling maken langs de beek in Kotten en ons, net als de kinderen van toen, verwonderen over de mooie dingen die in de natuur te zien zijn. Laten wij net als meester Meinen eerbied hebben voor de natuur die helaas niet meer zo vanzelfsprekend is als in zijn tijd. In dit jaargetijde ligt de wondere wereld van de paddenstoelen voor ons open.

De excursie is op zaterdagmiddag 19 oktober en begint om 14.00 uur bij gebouw Wilhelmina aan de Meester Meinenweg1 7107 AN in Kotten. De deelname is gratis, een vrijwillige gift wordt op prijs gesteld.

za 19 oktober 2024 om 14:00
Vertrekplaats