Foto, Robert Schadd

Op zondag 20 oktober organiseren natuurverenigingen IVN en KNNV een najaarswandeling door het schraal grasland aan de Koolmansdijk in Lievelde.
Vrijwel nergens in de Achterhoek vind je zoveel prachtige weidevegetatie bij elkaar als aan de Koolmansdijk in Lievelde. Het terrein is onder experts landelijk bekend, onder meer vanwege de vele soorten orchideeën die hier groeien. Die orchideeën bloeien momenteel niet, maar het terrein is ook in de herfst een lust voor de zintuigen. Dit komt vooral door de natuurlijke omstandigheden en de bijzondere manier van beheer.
Het natuurgebied Koolmansdijk ligt op de rand van het Oost-Nederlands plateau. Het ligt op een plek waar de waterdoorlatende dekzandlaag heel ondiep wordt. Daaronder ligt een niet waterdoorlatende laag, die een soort ondergrondse heuvelrug vormt. Het kalkrijke grondwater wordt hier als het ware omhoog geperst. In dit gebied is het zelfs hartje zomer nat en drassig. Juist omdat de dekzandlaag hier relatief dun is, zorgen op het oog zeer kleine hoogteverschillen bovengronds voor een opvallend rijke variatie in vegetatie. Het natuurgebied is zo’n 20 jaar geleden ontstaan door het zorgvuldig afgraven van de voedselrijke landbouwlaag rondom het kerngebied zorgvuldig af te graven. Sindsdien wordt er jaarlijks gemaaid van de vegetatie en het maaisel wordt consequent afgevoerd. Hierdoor is er prachtig schraal grasland ontstaan. Tijdens de wandeling gaan we genieten van de rijkdom aan planten, maar hebben we ook oog voor het beheer dat hier plaatsvindt. De route wordt ook wel laarzenpad genoemd, omdat het op verschillende delen nat kan zijn. Zorg dan ook voor stevig schoeisel, waarmee je ook in nat terrein uit de voeten kunt.

Deelname is gratis, vrije gift wordt op prijs gesteld.

zo 20 oktober 2024 om 14:00

parkerplaats aan de koolmansdijk nabij de kruising Storchorsterdijk