Thema-bijeenkomst Paddenstoelen

Foto Marika Damink

Natuurverenigingen IVN en KNNV Oost-Achterhoek organiseren op woensdagavond 9 oktober
in Rekken een thema-avond over paddenstoelen.
Herfst is paddenstoelentijd. Paddenstoelen zijn geen planten en ook geen dieren. Paddenstoelen zijn de voortplantingsorganen van schimmels. De schimmel zelf gaat schuil in
de bodem, de strooisellaag, rottend hout, maar soms ook in levende organismen.
De vruchtlichamen, die vooral in de herfst verschijnen, zijn wel zichtbaar en ze zijn er in vele vormen en maten.
Mariska Damink neemt ons op woensdag 9 oktober mee in de mysterieuze wereld van paddenstoelen. Er zijn grote paddenstoelen; er zijn kleine paddenstoelen; rode, groene, gele
en bruine paddenstoelen; paddenstoelen met hoed, paddenstoelen zonder hoed; de variatie
is eindeloos. Schimmels zijn heel belangrijk voor onze planeet, ze vervullen een essentiële rol in vrijwel alle ecosystemen. Schimmels werken samen met bomen of planten, ze gebruiken afval als voedsel of ze overleven ten koste van andere levende organismen. Ze zijn kortom een vriend, een
vijand of de vuilnisman van andere organismen.
Tijdens de thema-avond krijg je uitleg over wat paddenstoelen precies zijn en op welke manieren je ze kunt indelen. Overlevingsstrategieën komen aan bod en er wordt veel aandacht besteed aan de vele algemene en bijzondere soorten paddenstoelen die je in de Achterhoek kunt aantreffen. We gaan kijken waar je op moet letten als je een paddenstoel ziet: zijn er plaatjes, buisjes, stekels, en zeker ook: waar groeit de paddenstoel? Dit gebeurt aan de hand van vele foto’s, zodat je een goed beeld krijgt van iedere paddenstoel. Mariska neemt ook graag vers geplukte paddenstoelen mee, maar dit is afhankelijk van de weersomstandigheden. Als de tijd het toelaat passeren eksenkring, ijshaar, korstmossen en slijmzwammen ook nog de revu.
Mariska al 20 jaar IVN natuurgids, is actief lid van de Nederlandse Mycologische Vereniging en de paddenstoelenwerkgroep Twente. De basis voor haar paddenstoelenliefde is ruim 30 jaar geleden gelegd, tijdens het werk voor de Wageningen Universiteit & Research (WUR), waar ze als analist 10 jaar aan paddenstoelenonderzoek projecten heeft meegewerkt. Momenteel werkt ze als Technisch Onderwijs Assistent bij het vak biologie.

wo 9 oktober 2024 om 20:00
Vertrekplaats

De Antonius, Lindevoort 20 Rekken.
Entree leden € 3,00 niet leden € 5,00, er kan gepint worden.